Gezonde school

Bingo Green
IKC Alexia heeft meegedaan aan een project van Erasmus+. Dit is een internationaal project in samenwerking met Griekenland. Leerkrachten uit Griekenland hebben ons IKC bezocht en wij hebben drie leerkrachten afgevaardigd om een school op het Griekse Lesbos te bezoeken. Naar aanleiding van deze bezoeken is er een bingokaart, genaamd BINGOGREEN, ontwikkeld om een gezonde leefstijl bij kinderen te stimuleren.

Het tastbare resultaat is een website waar ‘Good practices’ van beide scholen opstaan, de BINGO-kaarten en de methode hiervoor. Neem gerust een kijkje op https://begreen-bingo.eu/.

Kook- en smaaklessen
Wekelijks is onze kok Daniël Gort op school om kook- en smaaklessen te geven. Tijdens de kooklessen gaan de kinderen aan de slag met gezonde, verantwoorde recepten. Smaaklessen hebben als doel om de kinderen zich bewust te maken van wat ze eten en drinken en hoe ze daarin verantwoorde keuzes kunnen maken. Naast het koken in onze kookstudio ‘De Smikkelpot’ worden er ook informatieve lessen gegeven in de klas.

Beweging
Twee keer per week hebben alle groepen bewegingsonderwijs. Dit is onderverdeeld in lessen ‘spel’ en ‘toestel’.
We hebben een groot schoolplein voor de midden- en bovenbouw met allerlei speeltoestellen om de beweging te stimuleren. De kleuters hebben een apart schoolplein, welke recent is heringericht.
Naast de reguliere bewegingslessen- en activiteiten bieden wij ook met regelmaat extra aanbod, zoals klimmen, dansen, kickboksen en schoolschaatsen.